اگر از Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† سری بازی Yakuza هستید Ø§ØØªÙ…الا نام Like a Dragon را شنیده‌اید. پسوند شماره Ù‡ÙØªÙ… سری Ùˆ البته ترجمه Ryu ga Gotoku Ú©Ù‡ نام اصلی این سری در ژاپن است. شرکت سگا چندی پیش اعلام کرد Ú©Ù‡ به دلیل استقبال از این مجموعه Ùˆ اینکه داستان آن دیگر Ùقط به رقابت بین گروه‌های یاکوزایی خلاصه نمی‌شود ؛ از این به بعد از نام Like a Dragon برای این سری Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ خواهد کرد. ØØ§Ù„ا بازی Like a Dragon: Ishin نخستین عنوانی است Ú©Ù‡ بر این اساس نامگذاری شده Ùˆ در اختیار مخاطبان بین المللی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡. اثری Ú©Ù‡ بازسازی RyÅ« ga Gotoku Ishin! است Ú©Ù‡ سال 2014 Ùˆ تنها در ژاپن برای PS3 Ùˆ PS4 عرضه شده بود. ØØ§Ù„ا بعد از گذشت سال‌ها ØŒ استودیوی Ryu Ga Gotoku تصمیم Ú¯Ø±ÙØª تا با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از موتور گراÙیکی آنریل انجین 4ØŒ این بازی را برای کنسول‌های نسل هشتم Ùˆ نهم ارائه کند. با دهکده دانلود همراه ما باشید تا این قسمت Ù…ØªÙØ§ÙˆØª را مورد بررسی قرار بدهیم.
انتشار مجدد یک بازی Ùˆ البته توسعه آن به صورت یک نسخه بازسازی شده یا ریمیک، Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ است Ú©Ù‡ در سال‌های اخیر به امری رایج در صنعت بازی تبدیل شده Ú©Ù‡ گاها باعث عرضه عناوین ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡ باری مثل ریمیک XIII می‌شود. با این ØØ§Ù„ ریمیک Ishin کاملا ضروری به نظر می‌رسید مخصوصا اینکه نسخه اصلی هیچ گاه پایش را از خارج از مرزهای ژاپن نگذاشت.
این‌بار تیم Ryu Ga Gotoku برخلا٠اکثر کارهای قبلی Ùˆ به مانند نسخه Kenzan! ØŒ تاریخ Ø§ØªÙØ§Ù‚ات عنوان جدیدشان را به زمان‌های دور یعنی دوران باکوماتسو – دوران عبور کشور ژاپن از سنت‌ها به سمت مدرنیزه شدن – بردند. دورانی Ú©Ù‡ به ورود کشتی‌های سیاه نیز معرو٠است Ùˆ سلسله Ø§ØªÙØ§Ù‚ات خشونت‌آمیز Ùˆ کشتار‌های زیادی در Ø³Ø·Ø Ú©Ø´ÙˆØ± باعث شده بود تا هرج Ùˆ مرج به امری عادی در ژاپن مبدل شود. Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از این بازه زمانی باعث شده ما این‌بار برخلا٠گذشته به جای مشت Ùˆ لگد از سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ سامورایی – کاتانا – Ùˆ البته Ø³Ù„Ø§Ø Ú¯Ø±Ù… Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنیم.
ایشین داستان شخصیتی به نام ساکاموتو ریوما «Sakamoto Ryoma» را روایت می‌کند. بازی با یک پیش‌نمایش شروع می‌شود Ùˆ Ø·ÛŒ Ùلش بکی به چندین سال قبل یعنی به سال 1866 می‌رود. جایی Ú©Ù‡ ریوما بعد از آموزش شمشیرزنی به زادگاه خودبرمی‌گردد اما به خاطردرگیری با چند تن از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ جوشی ( به Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ متعلق به طبقه بالای هانشی -سامورایی‌های در خدمت قلمروهای ÙØ¦ÙˆØ¯Ø§Ù„ÛŒ در دوره ادو- اطلاق می‌شود) به اعدام Ù…ØÚ©ÙˆÙ… می‌شود اما با وساطت شخصی به نام «تویو» (پدر خوانده ریوما) نجات پیدا می‌کند. با ایتکه تویو جان ریوما را نجات می‌دهد اما مدتی بعد خود نیز کشته می‌شود. ریوما Ùˆ تویو Ùˆ برادرش در یک جلسه ØØ¶ÙˆØ± داشتند Ú©Ù‡ مورد ØÙ…له یک سامورایی ناشناس قرار می‌گیرند Ùˆ این ÙØ±Ø¯ ناشناس با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از یک تکنیک خاص تویو را کشته Ùˆ البته ریوما را در مبارزه شکست داده Ùˆ ÙØ±Ø§Ø± می‌کند. از این رو ریوما درصدد انتقام راهی Ø³ÙØ±ÛŒ جدید می‌شود. با اینکه داستان در ایشین کلیشه ای است Ùˆ یک روایت انتقام را تعری٠می‌کند اما بازی روایتی زیبا دارد. شخصیت‌های اضاÙÙ‡ شده Ùˆ البته چرخش‌هایی Ú©Ù‡ به وجود می‌آید، جذابیت داستان را دوچندان کرده Ùˆ مخاطب را تا انتها با خود همراه می‌کند.
همچنان سبک روایت داستان Ùˆ دیالوگ‌ها به دو بخش میان‌پرده Ùˆ Ú¯ÙØªÚ¯ÙˆÙ‡Ø§ÛŒ Ingame تقسیم می‌شوند. میان‌پرده‌ها زیبا Ùˆ مثل همیشه دیدنی هستند. اغراق‌های ØØ±Ú©Ø§Øª ژاپنی همچنان در بازی وجود دارند. دوبله ژاپنی بی‌نقص است Ùˆ تمام دیالوگ‌ها با دوبله‌ای لذت‌بخش Ùˆ شنیدنی در بازی انجام شده است. با این Ú©Ù‡ بازی از نظر موسیقی در 20 ساعت ابتدایی چیز خاصی ارائه نمی‌دهد اما تم‌های مختل٠در طول مبارزه جذابیت خاصی به بازی می‌بخشند.
عنوان Like a Dragon: Ishin یک اکشن ماجراجویی هک‌اند اسلش است Ú©Ù‡ در یک دنیای open world روایت می‌شود. مبارزات به صورت همزمان انجام می‌گیرد Ùˆ وجود Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از Ø³Ù„Ø§Ø Ú©Ø§ØªØ§Ù†Ø§ بخش اصلی مبارزات را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به این Ú©Ù‡ نسخه ÙØ¹Ù„ÛŒ یک ریمیک ØµØ±ÙØ§ گراÙیکی به ØØ³Ø§Ø¨ می‌آید، لذا شالوده Ùˆ چهارچوب اصلی گیم‌پلی به‌خصوص مبارزات – با وجود اندک تغییراتی Ú©Ù‡ توسط تیم سازنده اعمال شده – Ú©Ù…ÛŒ کهنه به نظر می‌رسد Ùˆ Ø§ØØ³Ø§Ø³ می‌کنید در ØØ§Ù„ تجربه یک بازی لانچ نسل هشتم هستید.
 ما به عنوان مخاطبان بازی‌های ویدیویی Ø·ÛŒ چند سال اخیر عناوین مشابه‌ی در زمینه مبارزات Ø³Ù„Ø§Ø Ø³Ø±Ø¯ یا به قولی مبارزات سامورایی را انجام دادیم Ú©Ù‡ Ú¯Ù„ سرسبد آنها بازی Ghost of Tsushima بود. نیت از این مثال ØŒ مقایسه مستقیم بین دو بازی نیست ولی روان بودن مبارزات در نبردها از اهمیت بالایی برخودار است. در واقع یکی از مواردی Ú©Ù‡ ممکن از در Ú©Ù„ بازی مخاطب را اذیت کند همین کند بودن مبارزات است. با این Ú©Ù‡ به مرور Ùˆ با ارتقای Ø³Ø·Ø Ø®ÙˆØ¯ می‌توانیم به مبارزات سرعت ببخشیم اما در Ú©Ù„ سیستم مبارزات بازی Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ در سال 2014 گیر کرده است. این مورد در زمانی Ú©Ù‡ با ØØ±ÛŒÙ‌های سرسخت مبارزه می‌کنیم بیشتر به چشم می‌آید Ùˆ تکنیک‌های مدنظر ما در انجام ØØ±Ú©Ø§Øª Ø¯ÙØ§Ø¹ یا ØÙ…له Ùˆ ØØªÛŒ جاخالی دادن در اسرع وقت صورت نمی‌گیرد. برای همین در اولین گام تیم سازنده با وجود تلاش‌های ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† نتوانسته گیم‌پلی روان Ùˆ نرم را برای یک بازی عرضه شده در سال 2023 توسعه دهد.
تکنیک‌های مبارزه به 4 ØØ§Ù„ت Ú©Ù„ÛŒ تقسیم شده‌اند Ùˆ هر ØØ§Ù„ت به چند ریز شاخه Ú©Ù‡ این مورد یک نکته مثبت برای عمق بخشیدن به مبارزات است.Â Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از اسلØÙ‡ در کنار شمشیر نیز از دیگر ØØ§Ù„ت‌های موجود در تکنیک‌های مبارزه است. هر ØØ§Ù„ت ویژگی‌های به‌خصوص خود را دارد Ùˆ با Ú©Ù…ÛŒ دقت در Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آن‌ها در هنگام مبارزه می‌توانیم Ù„ØØ¸Ø§Øª Ù†ÙØ³â€ŒÚ¯ÛŒØ± Ùˆ مبارزاتی دلچسب را به‌وجود بیاوریم. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ بازی در این بخش هم با ایراد کند بودن مواجه است چون تعویض ØØ§Ù„ت خیلی دیر Ùˆ به سختی انجام می‌پذیرد. اگر Nioh را بازی کرده باشید ØØªÙ…ا به خاطر دارید Ú©Ù‡ در بازی Nioh نیز ما چهار ØØ§Ù„ت مبارزه داشتیم Ú©Ù‡ با یک اشاره به آنالوگ می‌شد در کسری از ثانیه Ùˆ ØØªÛŒ در ØÛŒÙ† مبارزه ØØ§Ù„ت مبارزه را عوض کنیم Ùˆ در مقابل سبک دشمن سبک جدیدی ارائه دهیم. در Ishin اما مختصات مبارزات به طور کامل با ساخته تیم نینجا Ù…ØªÙØ§ÙˆØª است. مثلا در بسیاری از مواقع مجبور شدم Ú©Ù‡ وسط مبارزه بایستم Ùˆ تغییر ØØ§Ù„ت دهم Ùˆ بعد به دشمن ØÙ…له کنم Ú©Ù‡ این Ø§ØªÙØ§Ù‚ به روند سریع بازی ضربه زده Ùˆ از لذت مبارزات به شدت Ú©Ù… می‌کند.
به واسطه جهان باز بودن Ùˆ به مانند دیگر آثار مشابه از این مجموعه سیستم‌‌های شخصی‌سازی Ùˆ ارتقا در بازی وجود دارد Ú©Ù‡ کار کردن با آن‌ها همچنان لذت بخش است. یکی از بخش‌های مهم سیستم ارتقا است که اجازه می‌دهد تا با کسب امتیاز Ùˆ با مراجعه به Skill Tree ØŒ مهارت‌های لازم را به مرور ارتقا دهیم Ùˆ در نتیجه تکنیک‌های جدیدی در ØÛŒÙ† مبارزه روی دشمنان بخت برگشته اجرا کنیم. نکته قابل تامل در این زمینه این است Ú©Ù‡ با وجود ریزه‌کاری‌ها Ùˆ تکنیک‌های زیادی Ú©Ù‡ بازی برای هرچهار ØØ§Ù„ت در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡Ù° اما باز هم روند مبارزات با همان سبک سیاق مراØÙ„ ابتدایی دنبال می‌شود. یعنی اگر ما بعد از 20 ساعت بتوانیم مهارت یک کمبوی ترکیبی را باز کنیمٰ شاید در ابتدا از سر ذوق یک یا دور بار این ØØ±Ú©Øª را انجام دهیم اما به مرور روند مبارزات به ØØ§Ù„ت عادی یا همان تکرار دکمه زنی عادی بازمی‌گردد.
همان‌طور Ú©Ù‡ اشاره کردیم شخصی‌سازی Ùˆ ارتقا از موارد خوب بازی است. به مانند دیگر عناوین مشابه از این سری، می‌توانیم لباس Ùˆ تجهیزات خودمان را شخصی‌سازی کنیم. می‌توانیم با مراجعه به یک رستوران ØŒ سلامتی خود را بازگردانیم یا می‌تواینم با Ù…Ø±Ø§ØØ¹Ù‡ به آهن‌گر، Ø³Ù„Ø§Ø Ùˆ تجهیزات‌مان را ارتقا دهیم. ØØªÛŒ قابلیت ترکیب جند آیتم Ùˆ ایجاد یک آیتم جدید Ùˆ البته قدرتمند کردن Ø³Ù„Ø§Ø ÙˆØ¬ÙˆØ¯ دارد Ú©Ù‡ تمامی این موارد با کسب امتیاز یا پول در بازی امکان‌پذیر است. خوشبختانه پول به ÙˆÙور در بازی ÛŒØ§ÙØª می‌شود Ùˆ البته بخش عمده کسب امتیاز از طریق مبارزات خیابانی به دست می‌آید. باز هم به مانند عادت این سری با دشمنان مختلÙÛŒ در طول مسیر روبرو خواهیم بود Ú©Ù‡ با مبارزه با آن‌ها ØŒ امتیازهای لازم برای خرید Ùˆ ارتقای مهارت‌های خود را به دست می‌آوریم. البته یکی از ایرادات بزرگ این مجموعه Ùˆ نه ØµØ±ÙØ§ IshinØŒ وجود همین مبارزین خیابانی است Ú©Ù‡ در بعضی مواقع به شدت روی اعصاب هستند Ùˆ بی جهت مدت زمان بازی را Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ می‌دهند.
ایشین به عنوان یک اثر بازسازی شده در نوع خود زیباست. همان‌طور Ú©Ù‡ تیم سازنده قول داده بود، ایشین از نظر گراÙیکی Ú©ÛŒÙیت مناسبی دارد Ùˆ با این Ú©Ù‡ هنوز با یک عنوان در سال 2023 ÙØ§ØµÙ„Ù‡ دارد اما خوشبختانه Ú©ÛŒÙیت Ú©Ù„ÛŒ به‌خصوص از نظر ÙÙ†ÛŒ خوب کار شده است. بازی Ø§ÙØª ÙØ±ÛŒÙ… ندارد Ùˆ به همین خاطر لذت مبارزات دوچندان می‌شود. Ú©ÛŒÙیت بصری بازی زیباست Ùˆ ژاپن با تمایم زیبایی‌های خود در سال‌های دور به نمایش درآمده است. البته Ú©Ù‡ Ú©ÛŒÙیت برخی Ø¨Ø§ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ نسبتا پایین است Ùˆ البته لبه‌های تیز در بخش‌های مختل٠دیده می‌شوند Ú©Ù‡ خب با توجه به اینکه اثر مورد نظر ما یک ریمیک است ØŒ این نکته قابل چشم‌پوشی نیست. بزرگترین نکته مثبت بازی از نظرگراÙیک، طراØÛŒ شخصیت‌ها، انیمیشن‌ها است. البته داستانی است Ú©Ù‡ روایت می‌شود. در طول بازی با شخصیت‌های مختلÙÛŒ روبرو خواهیم شد Ú©Ù‡ برخی از آنها از روی نام‌های واقعی برداشت شده‌اند Ùˆ همین موضوع به داستان عمق Ùˆ زیبایی خاصی بخشیده است. داستان با این Ú©Ù‡ ØªØ§ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ کلیشه‌ای است اما به واسطه Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± خاصی Ú©Ù‡ در یک عنوان ژاپنی وجود دارد Ùˆ ترکیب آن با چهارچوب دنیای یاکوزا، باعث شده تا با دنیایی جدید با شخصیت‌های متنوع Ùˆ به یادماندنی روبرو شویم.
نتیجه گیری :
‌بزرگ‌ترین نکته ØªÙØ§ÙˆØª Ùˆ البته مثبتی Ú©Ù‡ Like a Dragon: Ishin نسبت به بقیه نسخه‌های منتشر شده سری یاکوزا دارد، تم Ùˆ Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± سامورایی آن است. دیگر خبری از ماÙیای یاکوزا نیست Ùˆ این‌بار داستان ØÙˆÙ„ Ù…ØÙˆØ± یک انتقام است. با وجود این Ú©Ù‡ نقص‌های ریزی به عنوان یک ریمیک در بازی وجود دارد اما اثر نهایی ارزش بالایی برای تجربه دارد Ùˆ بازی کردن آن Ú†Ù‡ به دوستداران مجموعه یاکوزا Ùˆ Ú†Ù‡ به دوستداران عناوین سامورایی توصیه می‌شود.